صادرات و واردات

در این مقاله به معرفی صادرات واردات می پردازیم.

صادرات چیست؟

طبق تعریف، صادرات تابعی از تجارت بین المللی است که در آن کالا تولید شده در یک کشور برای فروش یا تجارت در آینده به کشور دیگری منتقل می شود. صادرات بخش حیاتی اقتصاد کشورها ها محسوب می شود، چرا که فروش کالاها به سایر کشورها  به تولید ناخالص ملی می افزاید.

یکی از قدیمی ترین اشکال انتقال اقتصاد، صادرات در مقیاس بزرگتر بین کشورهایی رخ می دهد که محدودیت های کمتری در زمینه تجارت دارند، مانند تعرفه های گمرگی یا سوبسیدها. کالاهای صادراتی به عنوان کالاهای با امتیاز صفر در دنیا در نظر گرفته می شوند.

فهم صادرات

توانایی صادرات کالا به رشد اقتصادی کمک کرده و و ارزآوری و ثروت آفرینی می کند. بسیاری از بزرگ ترین شرکت هایی که در اقتصادهای توسعه یافته فعالیت می کنند بخش عمده ای از درآمد سالانه خود را از صادرکردن کالا به کشورهای دیگر به دست می آورند. یکی از وظایف اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولت ها، تقویت تجارت اقتصادی، تشویق صادرات و واردات به نفع همه ی طرفین تجاری است.

بر طبق تحقیقات وسیع  statista در سال ۲۰۱۷، بزرگ ترین کشورهای صادر کننده دنیا (از نظر دلار) چین، ایالات متحده، آلمان، ژاپن و هلند هستند.  صادرات چین حدود ۲.۳ تریلیون دلار کالا، عمدتا تجهیزات الکترونیکی و ماشین آلات را پست کرده است. ایالات متحده حدود ۱.۵ تریلیون دلار، اصولا کالاهای سرمایه ای صادر کرده است. کشور آلمان که به حدود ۱.۴ تریلیون دلار می رسد، که صادرات وسایل نقلیه موتوری تحت سلطه ی این کشور قرار گرفته است. این میزان برای کشور ژاپن برابر با ۶۹۸ بیلیون دلار است و در نهایت، هلند به حدود ۶۵۲ بیلیون  دلار می رسد.

 

نتایج کلیدی

  • صادرات یکی از قدیمی ترین شکل های انتقال اقتصاد بوده و در مقیاس بزرگ بین کشورها رخ می دهد.
  • در صورتی که  کشورهای صادرکننده، به بازارهای جدید دسترسی داشته باشند، فروش و سودشان  افزایش می یابد و حتی ممکن است فرصتی برای به دست آوردن سهم مهمی در بازار جهانی را داشته باشند.
  • شرکت هایی که صادرات زیادی دارند ، معمولا در معرض درجه بالایی از ریسک مالی قرار دارند.

 

صادرات و واردات شرکت آکام آتا

 

فواید صادرات برای شرکت ها

در دنیا شرکت ها محصولات و خدمات خود را به دلایل مختلفی صادر می کنند. صادرات می تواند فروش و سود را افزایش دهد، اگر کالاها بازارهای جدید را ایجاد کنند و یا بازار های های موجود را توسعه دهند، و حتی ممکن است فرصتی برای به دست آوردن سهم مهمی در بازار جهانی را ارائه دهند. شرکت های صادراتی با ریسک تنوع بخشیدن به بازارهای متعدد به گسترش کسب و کارشان می پردازند.

صادرات به بازارهای خارجی می تواند با گسترش عملیات برای برآورده کردن تقاضای افزایش یافته در هر واحد صورت بگیرد، بنابراین هزینه های آن واحد را هم کاهش می دهد. در نهایت، شرکت هایی که به بازارهای خارجی وارد می شوند دانش و تجربه جدیدی به دست می آورند که ممکن است به کشف تکنولوژی های جدید، شیوه های جدید بازاریابی و دیدگاه هایی در مورد رقبای خارجی منجر شود.

در دنیا شرکت هایی که صادرات دارند با مجموعه ای منحصر به فرد از چالش ها رو به رو می شوند. هزینه های اضافی احتمالا تحقق می یابند چرا که شرکت ها باید منابع قابل توجهی را برای تحقیق درباره بازارهای خارجی و اصلاح محصولات برای برآورده کردن تقاضا و مقررات محلی تخصیص دهند.این شرکت ها معمولا در معرض درجه بالاتری از ریسک مالی قرار دارند. روش های جمع آوری پرداخت ها، مانند حساب های باز، نامه های  اعتباری، پیش پرداخت ها و محموله ها، ذاتا پیچیده و طولانی تر از پرداخت ها به مشتریان داخلی هستند.

 

واردات چیست؟

همان طور که می­دانیم به آوردن کالا یا خدمات از یک کشور خارجی به داخل کشور، واردات گفته می­شود. جالب است بدانید که اصل کلمه واردات چیست؛ “واردات” (به انگلیسی “import”) از کلمه “بندر” (به انگلیسی “port”) مشتق شده است. به این دلیل که کالاها غالبا با کشتی به کشور خارجی جابجا می­شدند. صادرات واردات ستون تجارت بین المللی یک کشور را تشکیل می­دهد. اگر مقدار واردات یک کشور از مقدار صادرات آن تجاوز کند، گفته می شود که آن کشور تراز تجاری منفی پیدا کرده است. و اما در یک کشور تاثیر واردات چیست و چگونه می­تواند موجب پیشرفت یا افت اقتصاد در یک کشور باشد را در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

پایه های واردات چیست؟

برای دانستن اینکه هدف از واردات چیست و چرا واردات اهمیت دارد این است که کشورها بیشتر کالاها یا خدماتی را وارد می کنند که صنایع داخلی آن­ها، نتواند به میزان تقاضا یا با قیمت مناسب، آن خدمات و کالاها را فراهم کند. همچنین کشورها ممکن است مواد خام یا کالاهایی که داخل مرز آن­ها قابل دسترس نباشد را وارد کنند. برای مثال، کشورهای زیادی نفت وارد می­کنند زیرا آن­ها نمی­توانند به صورت داخلی یا به مقدار تقاضا، آن را تولید کنند. موافقت نامه ­های تجارت آزاد و تعرفه ­ها، غالباً کالاها و مواد ارزان برای وارد کردن را تعیین می­کنند. با جهانی شدن توافق نامه­های تجارت آزاد بین ایالات متحده با دیگر کشورها و بخش­های تجاری، واردات ایالات متحده از ۴۷۳ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۹ به ۲.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت.

اما تاثیر منفی توافق نامه ­های تجارت آزاد و متکی بودن به واردات چیست؟ واردات از کشوری با حقوق و طبقه کارگری پایین­تر، به وضوح باعث کاهش اشتغال در کشور وارداتی هستند. تجارت آزاد این زمینه را فراهم می­کند که کالاها و مواد را از مناطق تولیدی ارزان­تر وارد کرده و توجه به کالاهای داخلی کمتر شود.

اختلاف نظرها درباره واردات چیست؟

اقتصاددانان و تحلیل­گران سیاسی، در جواب سوال “تاثیرات مثبت و منفی واردات چیست؟”، جواب­های متفاوتی می­دهند. برخی منتقدان استدلال می کنند که تکیه کردن بر واردات، به این معنی است که تقاضا برای کالاهایی که در داخل تولید می شود کاهش می­یابد و بنابراین می توانند کارآفرینی و سرمایه­گذاری­ های تجاری را مختل کند. موافقان می گویند واردات با تهیه کردن کالاهای متنوع­ تر و ارزان­تر برای مصرف­ کنندگان، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد، و همچنین در دسترس بودن کالاهای ارزان به جلوگیری از تورم کمک می­کند.

 

مثال زندگی واقعی از واردات

سهام­داران تجاری برتر ایالات متحده، از نوامبر ۲۰۱۸ ، شامل کشورهای چین، کانادا، مکزیک، ژاپن و آلمان می­باشند. دو مورد از این کشورها در توافق نامه تجارت آزاد شمال آمریکا (NAFTA) که در سال ۱۹۹۴ منعقد شد، دخیل بودند. شمال آمریکا در آن زمان، یکی از بزرگترین مناطق تجارت آزاد را شکل می ­داد. این امر موجب شد کالاها و مواد به صورت آزاد و آسان­تر بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک جابجا شود. این توافق­نامه و نتایج آن، مثالی از آن است که نشان می­دهد، منافع رسیده به این کشورها از طریق واردات چیست.

باور بر این است که NAFTA تولید قطعات خودرو و وسایل نقلیه را در ایالات متحده و کانادا کاهش داده است، در حالی که مکزیک ذینفع اصلی این بخش از توافق نامه می­باشد. هزینه­ های کارگری در مکزیک بسیار ارزان­تر از ایالات متحده یا کانادا است که خودروسازان این کشورها را وادار می کند کارخانه ­های خود را به جنوب مرز منقل کنند.

 

در ایالات متحده و کشورهای همسایه تاثیر واردات چیست؟

واردات ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته به میزان ۴.۸۵ برابر افزایش یافته است (از ۴۷۳ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۹ تا ۲.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸). در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ ایالات متحده، کانادا و مکزیک، یک توافق نامه تجاری تحت عنوان ایالات متحده-مکزیک-کانادا (USMCA) امضا کردند که جایگزین NAFTA شود. مفاد این توافق نامه شامل:

  • توسعه دادن حقوق چاپ دارایی فکری، ثبت اختراعات دارویی و ممنوع کردن کارهای موسیقی دیجیتال و ادبیات
  • خواستن خودروهایی که ۷۵ درصد از قطعات سازنده آن در یکی از سه کشور عضو موجود باشد
  • تعیین حداقل کارمزد برای کارگران خودروسازی، گسترش دادن حمایت از اتحادیه و تصویب مجازات برای کارگران متخلف
  • اعطای دسترسی به بازار لبنیات کانادا به کشاورزان ایالات متحده

 

منابع ترجمه:

لطفا جهت جزییات بیشتر – دریافت خدمات مشاوره صادرات واردات، مذاکرات و مکاتبات تجاری بین الملل در تهران و استان گیلان می توانید با کارشناسان شرکت آکام آتا تماس حاصل فرمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)